Într-o lume a afacerilor din ce în ce mai competitivă, protejarea ideii tale de business devine din ce în ce mai importantă pentru a-ți asigura succesul pe termen lung. Securizarea identității și a valorii brandului tău începe cu înregistrarea mărcii la autoritățile competente, cum ar fi OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) în România și EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală) la nivel european. Înregistrarea mărcii nu doar că protejează denumirea și logo-ul afacerii tale împotriva utilizării neautorizate, dar și adaugă o valoare tangibilă, conferindu-i unicitate și recunoaștere pe piață.
Astfel, este esențial pentru afacerea ta să îți securizezi ideea de business încă de la început și să te asiguri că unicitatea, inovația și know-how-ul merită să fie doar ale tale. Acest articol își propune să exploreze importanța înregistrării mărcii și securizarea ideii de brand fără a pierde prea multe fonduri din bugetul propriu, prin obținerea de finanțare a mărcii pentru înregistrarea la OSIM și EUIPO.
Ce reprezintă o marcă înregistrată?
O marcă înregistrată este proprietatea firmei și reprezintă dovada de drept exclusiv (de cele mai multe ori) asupra mărcii/logo-ului unei firme (potrivit art. 35 din Legea 84/1998). Oferă protecție pentru promovarea efectuată până în prezent și care se va efectua în viitor, protecție pentru denumirea folosită în piață, protecție în cazul în care un terț vrea să denigreze imaginea companiei.
De asemenea, un brand înregistrat este printre cele mai reprezentative active deținute de o companie pentru că aceasta reprezintă caracteristica cea mai importantă a oricărei strategii de marketing.
În caz contrar, pentru o marcă neînregistrată, poate oricând să îți fie interzis dreptul de a o folosi de către o terță persoană fizică/juridică care a înaintat demersurile pentru a o înregistra. Totodată, o marcă care nu este înregistrată va fi mereu supusă riscului de a fi preluată de alte companii, indiferent dacă sunt competitori sau nu.
Ce se poate înregistra ca brand la OSIM/EUIPO?
- un cuvânt sau mai multe combinații de cuvinte, un nume sau un slogan;
- un brand/o marcă figurativă/un logo;
- un brand/o marcă tridimensională;
- forma unui produs, simboluri sau orice poate fi reprezentat într-o anumită formă.
Singura condiție este ca toate elementele de mai sus să fie unice.
Care sunt diferențele între o marcă înregistrată la OSIM și o marcă înregistrată la EUIPO?
Marca înregistrată la OSIM îți oferă drept și protecție în România, marca înregistrată la EUIPO îți oferă drept și protecție în EU (în toate cele 27 de state).
Este important să îți setezi obiectivele companiei pentru a identifica nevoia teritorială: spațiul național sau UE la nivelul statelor membre.
Cum ești protejat din punct de vedere legal?
Pe baza certificatului de înregistrare al mărcii, poți interzice terților să folosească o marcă identică cu a ta.
- Potrivit art. 35 din Legea 84/1998: „înregistrarea mărcii conferă titularului un drept exclusiv asupra mărcii”
- Potrivit art. 35 alin.2 din Legea 84/1998: „titularul mărcii poate cere instanței judecătorești competente să interzică terților să folosească, în activitatea lor comercială, fără consimțământul titularului: un semn identic cu marca, pentru servicii identice cu acelea pentru care marca a fost înregistrată…”
- Potrivit art. 83 din Legea 84/1998: „constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de 1500 lei: (…) folosirea fără drept a unei mărci…”
- Potrivit art. 85 din Legea nr.84/1998: „pentru prejudicii cauzate prin săvârșirea faptelor prevăzute la art. 83, persoanele vinovate pot fi obligate la despăgubiri, potrivit dreptului comun”
- Potrivit art.86 din Legea nr.84/1998: „orice utilizare a mărcilor (…) în activitatea industrială sau comercială, în scopul de a induce în eroare consumatorii, constituie un act de concurență neloială și se pedepsește cu închisoarea de la o lună la doi ani sau cu amenda de 1500 lei”
Care sunt avantajele înregistrării unei mărci?
Posesorul unei mărci înregistrate devine titularul unui business cu valoarea ridicată, cu o credibilitate construită și cu posibilitatea vânzării afacerii sau chiar francizarea acesteia. Notorietatea care se dobândește în tot acest parcurs al timpului ajută la identificarea cu ușurință și a identificării specificului din business-ul dat.
Exemplu: branduri pentru produse casnice, branduri haine, branduri servicii, branduri comerț ș.a.
Printre avantajele înregistrării unei mărci se numără:
- Siguranță și originalitate: te asiguri că ești unic în domeniul de activitate din țara ta. În majoritatea statelor, drepturile conferite de un brand sunt dobândite numai prin înregistrarea acesteia.
- Previi încălcarea drepturilor de autor: este mult mai ușor să se demonstreze apartenența unei mărci înregistrate prin deținerea certificatului, prevenind astfel încălcarea drepturilor în situațiile în care te confrunți cu servicii sau produse similare pe piață.
- Încredere și notorietate de la public: un brand înregistrat va crește întotdeauna valoarea afacerii tale și va putea aduce și mai multe beneficii dacă în viitor vei opta să îți vinzi afacerea.
De asemenea, atunci când marca ta este înregistrată poți beneficia și de:
- apelarea în instanță în cazul în care un terț îți denigrează imaginea;
- notorietatea și vizibilitatea pe care o aduce la pachet înregistrarea unei mărci;
- asigurarea că munca ta nu va fi „împrumutată/înstrăinată” de/la concurență;
- credibilitatea sporită a brandului;
- creșterea numărului de clienți odată cu reputația firmei;
- aducerea unor valori ca și o garanție a seriozității și calității serviciilor/produselor;
- impunerea unor practici comerciale cinstite;
- protecția propriilor investiții aduse.
De ce ar trebui să apelezi la un expert?
O parte din motivele temeinice pentru a apela la un consultant dedicat face trimitere la:
- VERIFICARE inițială în mod GRATUIT asupra posibilității de înregistrare a mărcii;
- Modalitatea colaborării aleasă în funcție de disponibilitate: 100% ONLINE sau fizic, pentru a prelua consultanții copii după documente;
- PROMPTITUDINE în plasarea cererii – înregistrare în cel mai scurt timp posibil datorită mobilizării echipei noastre;
- COMPETENȚĂ – în întâmpinarea soluționării procedurii venim cu o echipă formată din consilieri juridici specializați în domeniu cu implicarea directă a avocatului colaborator al Centrului de Afaceri Expert Mind;
- CONFIDENȚIALITATE – în tot demersul privind înregistrarea, dar și ulterior, păstrăm confidențiale toate datele privind entitatea ta juridică, persoanele în legătură cu aceasta, precum și toate detaliile care țin de procedura de înregistrare;
- Accesare finanțare europeană – alocare voucher în limita sumelor repartizate;
- Estimarea corectă a taxelor: 1136-1879 lei, fiecare clasă suplimentară: cu plus 247 lei.
În cât timp obținem înregistrarea la OSIM/EUIPO?
Termenul de soluționare și livrare a unei mărci este cuprins între 9 și 12 luni. Nu există un termen fix, doar trebuie respectate obligațiile solicitantului cu privire la taxe. Taxa pentru eliberarea certificatului de marcă se achită în maximum 30 zile de la data notificării titularului privind încheierea procedurii de înregistrare a mărcii.
Care este termenul de valabilitate?
Perioada de valabilitate a unei mărci este de 10 ani începând cu data la care a fost admisă cererea de înregistrare şi poate fi reînnoită pe oricât de multe perioade de 10 ani, cu condiţia achitării taxelor corespunzătoare.
Când este momentul acestui demers?
Momentul oportun pentru securizarea ideii de business este fix ACUM – există posibilitatea de decontare a 75% din valoarea taxelor în contul solicitantului (termen răspuns din partea EUIPO: 15 zile lucrătoare pentru aprobare), prin schema de subvenții creată special pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din UE cu privire la drepturile lor de proprietate intelectuală (PI), intitulată Fondul pentru IMM-uri „Ideas Powered for Business”.
Obținerea voucherelor se va efectua pe principiul „primul venit, primul servit”, chiar dacă reprezentații au comunicat că va fi valabilă oportunitatea până la 06.12.2024.
*Singura condiție este să nu mai fi fost beneficiar de această deducere financiară. Nu se utilizează în cazul prelungirilor de valabilitate.
*Serviciile de Înregistrare brand la OSIM și EUIPO sunt prestate de un consilier autorizat de CNCPIR (Camera Națională a Consilierilor în Proprietate Industrială din România), OSIM și EUIPO în proprietate industrială, partener al Centrului de Afaceri Expert Mind. În colaborare cu acesta, consultanții Expert Mind te pot ajuta să faci toate demersurile necesare pentru a îți securiza afacerea prin intermediul acestei subvenții (recuperare de până la 75% a taxelor de achitat către OSIM sau EUIPO).
Cu cine ar trebui să colaborezi?
În orice colaborare pe care o desfășori este important pentru tine ca viitor partener, fie pe termen scurt sau mediu spre lung, să verifici starea contractantă. Atât la nivel contractual, cât și la nivel de credibilitate a entității juridice colaboratoare: există verificări preliminare fără costuri mari, dar cu investiție importantă pe termen lung.
Mediul de business îți va pune mereu amprenta asupra afacerii tale: cu cine colaborezi, partenerii colaboratorilor tăi, cât și a nucleului închis.
Tips & tricks
Pentru a fi sigur că faci alegerile corecte atunci când vrei să îți securizezi ideea de business și să îți înregistrezi brandul la OSIM/EUIPO, consultanții noștri ți-au pregătit o listă de tips & tricks după care să te ghidezi.
- Cum se face transferul unei mărci de la o firmă la alta atunci când se vinde de exemplu? Cesiunea asta/predarea mărcii?
Drepturile asupra unei mărci pot fi transmise prin cesiune sau licenţă, oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii. Prin cesiune se înţelege renunţarea la drepturile asupra mărcii, iar prin licenţă se înţelege închirierea pe o anumită perioadă a drepturilor asupra mărcii. În cazul în care s-a procedat la o astfel de transmitere de drepturi, este necesar să se depună la OSIM o cerere de înscriere a cesiunii, însoţită de actul doveditor al schimbării titularului (contractul de cesiune sau de licență, în original) şi să se achite taxa corespunzătoare.
- Orice persoană poate să își rezerve marca sau e dependentă de un profesionist pe proprietate intelectuală?
Nu este obligatoriu, dar dată fiind complexitatea procedurii, este recomandat.
Dacă se optează pe cont propriu trebuie ca solicitantul să fie reprezentantul legal al firmei.
În această situație, solicitantul este reprezentat de un mandatar autorizat. Mandatarii autorizați sau consilieri în proprietate industrială sunt persoane care au urmat cursuri de specialitate în cadrul OSIM, au dat examen pentru a obține aceasta calitate și sunt membrii ai Camerei Naționale a Consilierilor în Proprietate Industrială din România – CNCPIR.
Pentru solicitanții care au domiciliu sau sediul social România nu este necesar să fie reprezentați în fața OSIM de un consilier în proprietate industrială.
Pentru solicitanții care au domiciliu sau sediul social în Uniunea Europeană nu este obligatoriu să fie reprezentați în fața OSIM de un consilier în proprietate industrială, dar este obligatoriu să menționeze în cerere o adresă de corespondență din România.
- Există o statistică anuală sau chiar lunară cu privire la câte mărci OSIM se înregistrează anual/lunar?
Mărcile înregistrate și publicate se publică ulterior în buletinul oficial de proprietate industrială. Buletinul apare lunar și conține tabele cu mărcile înregistrate, dar și cu cererile respinse, precum și cu mărcile reînnoite. Ca și statistică la nivel de 2023 față de 2022 există o creștere procentuală de 12,81%
- Logo: există o dependență de creare relație la nivel de idee – naming – logo – poziționare.
- Creșterea vizibilității: notorietate, strategie, creștere organică, poziționare public țintă.
Concluzie
Protejarea ideii de business prin înregistrarea mărcii este un pas esențial pentru a asigura succesul și longevitatea afacerii tale. O marcă înregistrată nu numai că te protejează împotriva utilizării neautorizate, dar îți oferă și un avantaj competitiv pe piață, consolidând încrederea clienților și partenerilor. Procesul de înregistrare la OSIM și EUIPO poate părea complex, dar cu ajutorul potrivit, devine mult mai accesibil.
Dacă dorești să te asiguri că marca ta este protejată corect și eficient, nu ezita să apelezi la expertiza Centrului de Afaceri Expert Mind. Echipa noastră îți oferă sfaturi și asistență personalizată pentru fiecare etapă a procesului, de la obținerea finanțării până la înregistrarea mărcii.
Contactează-ne și profită de toate trucurile și sfaturile noastre pentru a-ți securiza ideea de business și a-ți asigura succesul pe termen lung la: 0746 080 683 sau pe adresa de e-mail juridic.is@expertmind.ro
Vrei să colaborăm? Tot ce trebuie să faci este să ne lași datele tale de contact și câteva detalii despre afacerea ta în formularul de aici. În cel mai scurt timp posibil, vei fi sunat de către experții noștri și astfel vei putea să ne comunici mai multe informații despre business-ul tău.