Venim în întâmpinarea dumneavoastră cu ultimele informații transmise de Guvernul României cu privire la activitatea economică după ridicarea stării de urgență și instituirea stării de alertă.
În momentul de față, informațiile care vor fi prezentate fac obiectul unui proiect de lege care conține măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, pe durata stării de alertă declarate în condițiile legii, iar forma finală va fi publicată în Monitorul Oficial în data de 14.05.2020.
Considerăm că este important să vă informăm acum cu privire la acest proiect de lege pentru a veni în sprijinul dumneavoastră, al celor care trebuie să luați decizii într-un timp scurt cu privire la prelungirea șomajului tehnic după data de 14.05.2020 sau revenirea în activitate începând cu 15.05.2020.
Veți regăsi sintetizate, o serie de propuneri în domeniul economic și anume, ce activități comerciale vor fi permise în perioada următoare, respectiv propuneri în domeniul muncii și protecției sociale.
De asemenea, conform unui comunicat de presă al Primului Ministru al României, Ludovic Orban, din data de 12.05.2020, Guvernul se gândește la măsuri de susținere și stimulare pentru angajatori după cum urmează:
- prelungirea acordării șomajului tehnic până la data de 01.06.2020, iar după această dată doar pentru domeniile de activitate care rămân în continuare închise conform legii;
- Guvernul va suporta 35-41,5% din salariile angajaților care se întorc la muncă din șomaj tehnic, ca măsură de ajutor pentru reluarea activității economice a companiilor;
- măsuri active de stimulare a angajatorilor care încadrează în muncă persoane care au rămas fără loc de muncă. Exemplu: angajarea persoanelor peste 50 ani, angajarea absolvenților, în anumite condiții, una dintre ele ar putea fi persoanele concediate pe perioada stării de urgență;
- programe de readaptare la piața muncii prin calificarea și recalificarea angajaților la locul de muncă.
Redăm în cele ce urmează o serie dintre măsurile care se au în vedere în domeniul economic:
- Pe durata stării de alertă se poate suspenda activitatea de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât și la terasele din exteriorul acestora.
Este permisă organizarea activităților de preparare a hranei cât și de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in” și „room-service”, livrare la client, take-away.
- Pe durata stării de alertă se pot suspenda activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici.
Prin excepție de la alin.(2) sunt permise următoarele activități comerciale:
- a) vânzarea produselor electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului;
- b) activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului;
- c) activitatea desfășurată de către magazinele agroalimentare, farmacii, cabinetele stomatologice, curățătorii de haine și centrele de îngrijire personală, precum și vânzarea produselor și serviciilor de optică medicală.
Personalul care desfășoară activitățile exceptate prevăzute la alin.(2) are obligația de a purta în permanență mască ce va fi schimbată la un interval de cel mult 4 ore, iar operatorul economic va asigura măști pentru aceștia, precum și soluții de dezinfecție a mâinilor în zona de acces în incintă.
Măsurile care se au în vedere în domeniul muncii și protecției sociale
Vom enumera în cele ce urmează articolele din proiectul de lege cu măsurile care afectează mediul privat.
Art.12 – Pe durata stării de alertă, angajatorul poate dispune unilateral desfășurarea activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu.
În continuare angajatorii pot opta pentru varianta muncii de la domiciliu sau telemuncă în condițiile în care activitatea firmei se pretează pentru desfășurarea activității.
Art.15 – (1) Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.
(2) În cazul contractelor și acordurilor colective de muncă prevăzute la alin.(1), părțile au obligația inițierii negocierii colective în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă, în condițiile legii.
Contractele colective de muncă care expiră pe perioada stării de alertă se prelungesc pe toată perioada stării de alertă și 90 zile după încetarea acesteia cu obligația angajatorului de a începe procedura de negociere în 45 zile de la data încetării stării de alertă.
Art.18 – (1) Pe durata stării de alertă, Guvernul stabilește măsuri speciale de sprijin al angajatorilor și protecție a angajaților și familiilor acestora.
(2) Pentru perioada stării de alertă, autoritățile competente pot dispune măsuri de protecție și prevenție pentru angajații aflați în situații de vulnerabilitate.
Conform unui comunicat de presă al Primului Ministru al României, Ludovic Orban, din data de 12.05.2020, Guvernul se gândește la măsuri de susținere și stimulare pentru angajatori după cum urmează:
a) prelungirea acordării șomajului tehnic până la data de 01.06.2020, iar după această dată doar pentru domeniile de activitate care rămân în continuare închise conform legii;
b) Guvernul va suporta 35-41,5% din salariile angajaților care se întorc la muncă din șomaj tehnic, ca măsură de ajutor pentru reluarea activității economice a companiilor;
c) măsuri active de stimulare a angajatorilor care încadrează în muncă persoane care au rămas fără loc de muncă. Exemplu: angajarea persoanelor peste 50 ani, angajarea absolvenților, în anumite condiții, una dintre ele ar putea fi persoanele concediate pe perioada stării de urgență;
d) programe de readaptare la piața muncii prin calificarea și recalificarea angajaților la locul de muncă.
Art.22 – Pe durata stării de alertă, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, nu se aplică angajaților din domeniile stabilite prin acte normative adoptate pe durata stării de alertă.
Părinţii îşi pot lua zile libere pentru supravegherea copiilor şi în perioada imediat următoare încetării stării de urgenţă, până la încheierea anului şcolar.
De asemenea, nu pot beneficia de aceste facilități angajații din unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile de asistență socială etc.
Art.26 – Pe durata stării de alertă, pentru angajații români care urmează să desfășoare activitate în străinătate autoritățile competente pot dispune măsuri speciale de protecție.
Așteptăm publicarea în Monitorul Oficial a acestei prevederi pentru a vedea care sunt măsurile speciale de protecție la care face referire legiuitorul.
Vă reamintim faptul că toate aceste prevederi fac obiectul unui proiect de lege iar forma finală va fi publicată în Monitorul Oficial în data de 14.05.2020.
Vom reveni cu detalii după publicarea în Monitorul Oficial.